• La reducere!
  • -2,00 lei
Marketing în artele spectacolului
  • Marketing în artele spectacolului

Marketing în artele spectacolului

20,00 lei
18,00 lei Economisește 2,00 lei

(18,00 lei buc)

AUTOR: Irina Ionescu

ISBN: 978-606-49-0227-6

ANUL APARIŢIEI: 2020

NR. PAGINI: 246

FORMAT: 13x20

Cantitate

Marketingul face întâlnirea/interacțiunea dintre artiști și public posibilă. Este esențial, dat fiind că artele spectacolului nu există în lipsa receptării directe de către un public prezent în proximitate.

 

Volumul combină fondul teoretic cu câteva studii de caz și opiniile unor personalități ale lumii culturale/profesioniști cu mulți ani de experiență. Printre ei: Emil Boroghină, Constantin Chiriac, Lucian Vărșăndan, Adrian Roman, Dan Bartha-Lazăr, Vava Ștefănescu, Gilda Lazăr, Marinela Țepuș, Tamara Susoi, Maria Sârbu și Simion Buia.

 

Autoarea speră ca „fiecare cititor să poată decide la finalul lecturii (conform scopurilor profesioniştilor din domeniu, stabilite de Arts Council of Great Britain) în cunoştinţă de cauză ce funcţionează şi ce nu funcţionează pentru propriile obiective organizaționale, să îşi poată înţelege mai bine publicul actual şi să descopere cum se poate apropia de spectatorii săi potenţiali, să se concentreze asupra nevoilor publicului încă de la alegerea repertoriului, a distribuţiei şi până la scrierea mesajelor destinate comunicării şi desenării întregii atmosfere din jurul spectacolului (foaier, personal preluare/întâmpinare, chiar intensitatea luminii, a muzicii de fundal) şi – nu în ultimul rând – dacă stă în puterile sale, să aloce mai multe resurse (umane, financiare, tehnologice) activităţii de marketing din propria organizaţie.“

 

Înzestrarea genetică (IQ, EQ, talentul nativ), cunoașterea domeniului, apoi experiența (cele zece mii de ore de practică necesare obținerii statutului de expert) și oportunitățile ivite din alegerile făcute sau datorate hazardului vor contura în cele din urmă parcursul de succes al fiecăruia. Important de reținut este că acțiunile inteligente, oricât de mărunte, pot să ducă la schimbări semnificative, dacă se întâmplă la locul și în momentul oportun.

 

Irina Ionescu este lector univ. dr. la Universitatea de Arte din Târgu-Mureş. Lucrează de aproape 20 de ani în domeniul administrației culturale, la Institutul Cultural Român. A urmat diverse cursuri/stagii de formare și dezvoltare profesională, cele mai importante la: Goldsmiths University of London (2010), Utrecht University (2010), King’s College London (2009), Central European University (2007), Felix Meritis Foundation (2005), The Amsterdam-Maastricht Summer University (2004 și 2003).

 

*

 

Irina Ionescu a mai publicat volumul Management de proiect și elemente de marketing în artele spectacolului (București: Editura Eikon, 2018).

 

O carte scrisă, în cheie practică, pentru tinerii cu studii umaniste/artistice, o lucrare în care autoarea încearcă să explice, într-o formă succintă, de ce managementul de proiect este un instrument foarte eficient, care poate conduce la succese și schimbări remarcabile. O schemă logică și de bun simț, deci accesibilă și ușor de înțeles/folosit.

 

Volumul pornește de la un fond teoretic, dar direcționează permanent spre sfera practică, prin adresarea unor întrebări menite să dezvolte la nivel personal abilitățile și atitudinea necesare în domeniul managementului de proiect și al marketingului cultural/în artele spectacolului. Accentul cade pe importanţa utilizării unei structuri logice şi verificabile, în funcţie de obiective clar stabilite, pe necesitatea documentării detaliate, în scopul minimizării riscurilor și pe obligația transmiterii cu acuratețe a mesajelor.

 

Criticul de teatru Octavian Saiu recomandă noua apariție editorială: „Scris cu pasiune și luciditate în egală măsură, între tonul amical și metoda academică, volumul Irinei Ionescu transformă managementul cultural într-o poveste. Nu una simplă, însă, ci extrem de complexă: cu multe dimensiuni, nuanțe și mai ales principii. Meritul textului e că pornește de la ele și ajunge la creativitate și stil personal. Sunt marile calități ale oricărui proiect dus la bun sfârșit. Iată ghidul perfect pentru un astfel de parcurs!“

 

Constantin Chiriac, directorul Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu și președinte al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, declară la rândul său: „M-am aplecat asupra cărții din curiozitate și trebuie să mărturisesc că nu am lăsat-o din mână până nu am citit-o. Este una dintre cele mai interesante cărți pe care le-am găsit în limba română despre ceea ce înseamnă management cultural, leadership, dezvoltare de proiecte pe termen lung în zona antreprenorială. Este un demers riguros, cu o bibliografie foarte serioasă și cu referințe la zi asupra unui domeniu în care avem atât de puțini specialiști în România.“

 

Criticul de teatru Răzvana Niță crede că volumul este „o fascinantă expediţie în rezervele de experienţă ale predecesorilor care au descris şi chiar conceptualizat provocările pe care le-au avut de gestionat.“

 

Miki Braniște, manager cultural și curator, afirmă: „Este o carte foarte utilă pentru studenții de la teatrologie și pentru toți cei interesați de management cultural. O recomand cu multă căldură, pentru că explică într-un limbaj prietenos conceptele și nu sperie cu termeni tehnici.“

 

Silvia Dumitrache, critic literar și de teatru, consultant artistic la Teatrul Nottara, recomandă volumul: „Este pentru prima oară când nu pot să las din mână o carte despre management. Acest manual a structurat cunoștințele pe care deja le aveam, dar aș fi vrut să-l citesc la începutul drumului meu în această meserie… Este important să ne fie, în primul rând nouă, foarte clar ce răspunsuri avem la întrebări de genul: de ce?; cum?; când?; pentru cine?. Altfel nu cred că putem merge mai departe. Și această carte ne poate ajuta să ne atingem obiectivele, prin articularea unor întrebări absolut necesare și parcurgerea unor pași esențiali.“

 

Criticul de teatru Oltița Cîntec consideră că: „Este o combinație între lecturi de specialitate și experiența practică a autoarei și asta se vede în fiecare pagină a volumului. Este o carte foarte bine gândită, logic structurată și foarte utilă tuturor celor din domeniul artelor spectacolului. Nu este deloc aridă, deși are o bibliografie foarte serioasă. Dimpotrivă, este o carte prietenoasă, o carte atrăgătoare, care oferă foarte multe sfaturi aplicate. Mi-a făcut plăcere să o citesc.“

 

Cristina Rusiecki, critic de teatru, a declarat: „Oricât v-ați strădui, nu veți găsi nimic arid în acest volum de management și marketing. Limbajul este accesibil, deși informația se dovedește, în fiecare pagină, consistentă și densă. Tonul omenesc face ca paginile să curgă repede și agreabil. La sfârșit, te-ai trezit cu materia învățată aproape fără niciun efort.“

 

Iar autoarea își dorește „ca această carte să-i ajute pe cei aflați la început de drum să își descopere în mod rațional punctele tari și să își construiască o serie de repere pe care să se bazeze în diferite proiecte. Mi-ar plăcea să știu că studenții mei pot recunoaște, asuma și crea valori. Că au învățat cum să își evalueze ideile și că au căpătat cunoștințele necesare și curajul de a le implementa.“

Aura Corbeanu, vicepreședinte executiv UNITER: „Este o carte care face legătura între o zonă extrem de practică – marketingul și zona artistică. Așa cum ni-l prezintă Irina Ionescu – marketingul în spațiul cultural este într-o continuă mișcare, modificare, adaptare la realitățile cotidiene, având ca scop – după cum bine știm cu toții – promovarea și susținerea parteneriatului dintre public și oferta culturală. Autoarea ne spune că marketingul este o poveste, o activitate creativă, care face posibil viitorul. Nu se reduce la vânzari, presupune un schimb permanent și legătură cu publicul, dar și parcurgerea unor etape (structurate), pentru care avem nevoie de resurse, personal calificat, o cercetare de piață. Altfel nu putem ajunge la rezultate concludente sau construi repertorii adecvate scopurilor, inclusiv, educaționale pe care le avem. Veți regăsi în această carte exemple concrete: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, proiectul Clasic e fantastic, Teatrul Nottara, CNDB, Teatrul Național din Craiova, Teatrul German de Stat din Timișoara, Teatrul din Râmnicu-Vâlcea – instituții care au adoptat diverse strategii de marketing pe baza unor cercetări locale. Concluzia cărții este că marketingul are ca scop dezvoltarea organizațională, motiv pentru care nu lipsește nici partea legată de bugete (întotdeauna insuficinte) – subvenții, finanțări și sponsorizări, fiind adusă în prim-plan activitatea JTI, sponsor al producțiilor din zona dansului, dar și organizator al propriilor evenimente. Marketingul trebuie să pună în valoare ceea ce oferă creatorii, să-i secondeze și pe ei, dar și publicul pe care îl invităm. La nivelul deschiderii către public, exemplul participativ ales este Festivalul Enescu, deschis și accesibil tuturor categoriilor de spectatori, prin evenimentele sale conexe, nu doar elitelor bine pregătite, stimulând astfel un consum cultural de calitate. Cartea aduce în atenție și ideea accesibilității, nu a valorii ofertei culturale, ci prin ceea ce reușim să construim complementar, prin condițiile pe care le oferim publicul nostru. Întotdeauna trebuie să atragem publicul prin activități conexe, pentru ca el să ajungă în condiții optime și să participe la un eveniment cultural – schimb de energii, de așteptări... Referitor la managerul de marketing – pe care îl vom regăsi în viitor foarte bine poziționat – cartea confirmă că el/ea trebuie să aibă competențe, abilități și experiențe complementare. Mi se pare foarte important că volumul subilinează necesitatea existenței unui plan de marketing (care nu trebuie confundat cu vânzările), cu obiective clare și o analiză – pentru a putea elabora strategii capabile să răspundă la întrebările: ce trebuie făcut ca să ajungem mai repede la publicul nostru sau ca să atragem noi categorii de public?, cum putem să creștem organizațional?. Dezvoltarea în domeniul marketingului reprezintă o necesitate, dar nu se poate fără bugete și fără specialiști. Cartea Irinei Ionescu este un instrument de lucru bun, care poate fi continuat printr-o analiză aprofundată a mixului de marketing – și la nivelul proiectului cultural, nu neapărat al organizațiilor, fie ele din zona publică, privată sau neguvernamentală.‟

978-606-49-0227-6

Referințe specifice

Recenzii

Scrie o recenzie

Marketing în artele spectacolului

AUTOR: Irina Ionescu

ISBN: 978-606-49-0227-6

ANUL APARIŢIEI: 2020

NR. PAGINI: 246

FORMAT: 13x20

Scrie o recenzie