- -15,00 lei

(50,00 lei buc)
AUTOR: Cosmin Ardeleanu
TITLU: Ce se-aude la a doua vedere / O prezentare muzicală a scenografiei de teatru
ANUL APARIŢIEI: 2021
ISBN: 978-606-49-0461-4
NR. PAGINI: 448
FORMAT: 13x21
De ce cred că merită citită cartea mea? Cu alte cuvinte, de ce am scris‑o? Ce câștigă cineva care o parcurge? În primul rând, cititorul, care probabil e și spectator de teatru, are parte de o călătorie neobișnuită. Fiindcă discursul la care asistă nu se petrece într‑un spațiu public, pe scenă, ci în culise, în săli de repetiții și în ateliere. Acolo unde ideile nu se declamă cu siguranța oratorului erudit, ci cu îngrijorarea artistului care ridică spectacole traversând mari îndoieli, pomenindu‑se zilnic înaintea unor decizii de care depinde parcă întreaga lui viață. Cartea mea este astfel o invitație în cel mai intim colț al atelierului cuiva care face teatru.
Cititorul se va întâlni pe urmă cu o bizarerie: fiindcă muzica a fost prima dintre pasiunile mele, mi‑a venit ideea de a‑mi comenta meseria răsfoind tot felul de partituri. M‑am întrebat dacă s-ar fi putut dezlega vreun mister constructiv al reușitei doar ascultând cu atenție muzică bună. Știam de la bun început că niciun regizor, scriitor sau compozitor nu deține vreo rețetă pentru izbândă, fie ea un spectacol, un roman, o sonată sau o piesă de pe un album pop. Dac‑ar fi așa de simplu, am fi înconjurați numai de capodopere. Ceva inexplicabil pare să lege enigmatic materialul produselor reușite pe măsură ce sunt inventate. Dacă le privim însă cu interes, putem surprinde uneori câteva dintre mecanismele care, dându‑le viață, pornesc spectacolele, piesele muzicale și romanele să comunice cu privitorii, ascultătorii și cititorii lor. Iar lucrările muzicale, fiind formulate într‑o limbă pe care o înțelege toată lumea, mi se arătau, cu cât le scotoceam mai bine, cele mai prietenoase, volubile, descuiate și sincere. Am observat astfel că arhitectura unei sonate reușite seamănă uluitor cu alcătuirea unui spectacol de teatru bun. Descoperirea mea, firește, nu‑i garantează niciunui scenograf sau regizor vreun triumf: cartea de față nu e un manual. Este însă o provocare fantezistă care așază o lupă peste materiile teatrului și muzicii, aducându-le pentru prima oară, din câte știu eu, una lângă cealaltă.
Celebrând această mezalianță, am scos la iveală unele înțelesuri noi, și ale muzicii, și ale teatrului, dar mai ales altele nebănuite, ale meseriei mele. Aceasta nu înseamnă c‑am devenit imediat un scenograf mai bun. Fiindcă descoperind secrete ale victoriilor estetice, colecționând posibile soluții constructive, obținând deci „răspunsuri”, într-un fel curios, necunoscutul s‑a căscat și mai grozav. Această oroare a neștiutului, cu care se însoțește zilnic fiecare artist, se preface însă, pe măsură ce e acceptată, în partenerul său de nădejde. Căci devenirea oricui nu se petrece niciodată în vacanțe, ci numai în preajma încercărilor.
Revelațiile pe care le înșir în această carte, în loc să lămurească enigme, formulează o grămadă de întrebări. Invit așadar cititorul la un studiu neobișnuit, la sfârșitul căruia, în loc să știe mai mult, va descoperi că știe foarte puțin, la fel de puțin ca autorul. Fiindcă nici recompensa efortului meu, dincolo de o oarecare gimnastică intelectuală, n‑a fost cunoașterea, ci chestionarea. Certitudinea, atâta câtă mai aveam la început, a fost înlocuită cu interogația. Iar acest schimb este de fiecare dată și profitabil, și agreabil. Cine n‑ar înlocui imediat un disc de muzică patriotică, plin de imnuri militante care doar proclamă convingeri, cu un album de piese cu mai multe înțelesuri, intrigante, inexplicabile, rafinate și misterioase? Aș renunța oricând la muzica patriotică, după cum prefer și un spectacol de teatru de la care plec cu întrebări în loc de răspunsuri.
De aceea, am dorit ca această însăilare între muzică și teatru, confecționată în atelierul meu, un produs straniu care aduce lumină adâncind nevăzutul, să o împărtășesc sub forma unei cărți. Pentru că am încredere că toți avem nevoie de schimbarea perspectivelor și aflarea răspunsului la întrebarea de ce ne practicăm meseriile, de scuturarea confortului rutinei și de răscolirea certitudinilor, ignoranței și suficienței.
Cosmin Ardeleanu
Citatele muzicale din carte pot fi ascultate la următorul link:
https://www.cosminardeleanu.com/citatele-muzicale
Referințe specifice
AUTOR: Eugen Păsăreanu |
ANUL APARIŢIEI: 2017 |
ISBN: 978-606-711-620-5 |
NR. PAGINI: 150 |
FORMAT: 13x20 |
AUTOR: Andreea Nanu |
ANUL APARIŢIEI: 2021 |
ISBN: 978-606-49-0534-5 |
NR. PAGINI: 346 |
FORMAT: 14,5x20,5 |
AUTOR: Ana Novac |
ANUL APARIŢIEI: 2020 |
ISBN: 978-606-49-0329-7 |
NR. PAGINI: 138 |
FORMAT: 13x20 |
Traducere din limba franceză: Luminița Bogdan şi Cristian Peneş.
AUTOR: Iulian Băicuș
ANUL APARIȚIEI: 2018
ISBN: 978‑606‑711‑954‑1
NR. PAGINI: 364
FORMAT: 14,5x20,5
AUTOR: Eugen Rotaru
TITLU: Făcătorii de lumină. Teatru muzical
ANUL APARIȚIEI: 2022
ISBN: 978-606-49-0756-1
NR. PAGINI: 422
FORMAT: 14.5x20.5
Ediție îngrijită, revizuită și prefață de Maria Rotaru
AUTOR: Vera Molea |
ANUL APARIŢIEI: 2017 |
ISBN: 978-606-711-632-8 |
NR. PAGINI: 430 |
FORMAT: 14,5x20,5 |
AUTOR: Sergiu Viorel Urmă |
ANUL APARIŢIEI: 2020 |
ISBN: 978-606-49-0348-8 |
NR. PAGINI: 104 |
FORMAT: 13x20 |
AUTOR: Juliusz Słowacki
TITLU: KORDIAN. Dramă în trei acte
ISBN: 978-83-67170-67-3
ANUL APARIŢIEI: 2022
NR. PAGINI: 184
FORMAT: 14.5x20.5
Traducere din limba polonă de Passionaria Stoicescu și Constantin Geambașu
Prefață de Bogusław Dopart
Postfață și note de Constantin Geambașu
AUTOR: Anda Ionaș
ANUL APARIŢIEI: 2022
ISBN: 978-606-49-0785-1
PAGINI: 374
FORMAT: 14.5x20.5
AUTOR: Aristofan / Aristophanes |
ANUL APARIŢIEI: 2019 |
ISBN: 978-606-49-0075-3 |
NR. PAGINI: 338 |
FORMAT: 14.5x20.5 |
Traducere de Liviu FRANGA; Studiu introductiv de Theodor GEORGESCU
AUTOR: Sabin Sabados |
ANUL APARIŢIEI: 2019 |
ISBN: 978-606-49-0128-6 |
NR. PAGINI: 234 |
FORMAT: 13x20 |
AUTOR: Diana Todea-Sahlean
ANUL APARIȚIEI: 2018
ISBN: 978-606-711-884-1
NR. PAGINI: 252
FORMAT: 14,5x20,5
AUTOR: Irina Ionescu
ISBN: 978-606-49-0227-6
ANUL APARIŢIEI: 2020
NR. PAGINI: 246
FORMAT: 13x20
AUTOR: Liviu Franga |
ANUL APARIŢIEI: 2016 |
ISBN: 978-606-711-538-3 |
NR. PAGINI: 192 |
FORMAT: 13x20 |
AUTOR: Darie MAGHERU COLECŢIA: TEATRU ANUL APARIŢIEI: 2015 NR. PAGINI: 368 FORMAT: 13x20 |
AUTOR: Carmen Elena Antochi
ISBN: 978-606-49-0522-2
ANUL APARIŢIEI: 2021
NR. PAGINI: 324
FORMAT: 17X24
PREFAȚĂ: Anca Doina Ciobotaru
AUTOR: Irina Ionescu |
ANUL APARIŢIEI: 2018 |
ISBN: 978-606-711-866-7 |
NR. PAGINI: 214 |
FORMAT: 13x20 |
AUTOR: Andreea Nanu
ANUL APARIȚIEI: 2023
ISBN: 978-606-49-0877-3
NR. PAGINI: 348
FORMAT: 14.5x20.5
Pachetul conține 2 titluri:
- VOL. 1 „Cum vă place” Cronică de Teatru, Operă și Film
- VOL. 2 „Eternitatea. Și încă o zi“ Teatrul lui Andrei Șerban
- Preț întreg pachet cu transport: 115 lei
Discount: 10% + transport gratuit
Preț redus: 90 lei
AUTOR: Gaby MICHAILESCU
COLECŢIA: CONVORBIRI, BIOGRAFII, AMINTIRI, CORESPONDENŢĂ
ANUL APARIŢIEI: 2015
NR. PAGINI: 246
FORMAT: 14,5x20,5
AUTOR: Oleg Garaz
TITLU: Uneltele muzicologiei (Epistemologica)
ANUL APARIŢIEI: 2022
ISBN: 978-606-49-0716-5
NR. PAGINI: 364
FORMAT: 14.5x20.5
AUTOR: Eugen Păsăreanu |
ANUL APARIŢIEI: 2017 |
ISBN: 978-606-711-620-5 |
NR. PAGINI: 150 |
FORMAT: 13x20 |
AUTOR: Irina Ionescu
ISBN: 978-606-49-0227-6
ANUL APARIŢIEI: 2020
NR. PAGINI: 246
FORMAT: 13x20
S-ar putea să-ți placă și