Dincolo de orizonturi
  • Dincolo de orizonturi

Dincolo de orizonturi

20,00 lei
cu TVA
AUTOR: Adrian Zăinescu
ANUL APARIŢIEI: 2020
ISBN: 978-606-49-0405-8

NR. PAGINI: 110

FORMAT: 13x20
Cantitate
In stoc

Cu mare luare aminte, ca să nu-ți dai seama, Poetul adevărat îți așază pe nas o pereche de ochelari fermecați și te lasă să privești în voie lumea pe care a descoperit-o el. Dacă fanteziile întrezărite te fac să tresari cât de cât, citești și te bucuri, dacă nu, dai ochelarii repede jos și te apuci de lucruri mai serioase. Unul dintre aceia care te surprind cu imaginile lui, mai ales că e și fotograf, este Adrian Zăinescu. El face chiar mai mult decât atât, ne pune să cugetăm mai altfel și să privim, cum zice el, „dincolo de orizonturi”. (ION MANEA)

9786064904058

Referințe specifice

Recenzii

Evaluare 

11-06-2021

Pas către alte faruri

În pofida tuturor aparențelor (generate de lectură), Adrian Zăinescu este un nietzschean. Destul de îmblânzit în aceste vremuri ale corectitudinii politice (care este anti-politică în esență!). Descoperi aceasta relativ târziu (în interiorul cărții), deși poate și titlul cărții te-ar fi putut ghida oarecum, „dincolo de binele și răul” orizonturilor lirice, dar măștile autorului, deși nu multe, te invită la un joc de Casanova (anti-Don Juan sau invers), nietzschean anti nietzschean, acest „anti” fiind pur și simplu filosofic, filonul iubirii de înțelepciune (ironice, este drept) fiind observat și de prefațatorul cărții, sociologul, scriitorul și satiricul Ion Manea…

„Revelația” are loc după ce citești „Gott ist Tot”:

„Sătul să ne mai vegheze,/ Dumnezeu ne-a luat la subsoară/ și-a plecat cu noi în lume.// Mersul Lui/ ne hurducăie pe toți,/ ne ciocnim cap în cap,/ ne cerem scuze/ și ne vedem de-ale noastre/ ca și cum/ nimic/ nu s-ar fi întâmplat.// Iar Dumnezeu se tot duce departe,/ cu noi sub brațul său drept.// Rugăciuni se fac în continuare,/ se aprinde lumânări,/ se pupă icoane,/ se sărută ziduri sfinte,/ se bat mătănii,/ se trag clopote,/ nimeni nu sesizează nimic,/ hai, Doamne ajută,/ iartă-ne și ne izbăvește!// Între timp,/ El a luat-o binișor la fugă,/ ne e din ce în ce mai greu/ cu hurducăiala asta permanentă/ dăm vina pe vreme, pe poluare,/ pe plăcile tectonice… (…)// Viața merge oricum înainte,/ chiar dacă ceva mai clătinată,/ iar Dumnezeu fuge de-a binelea/ atent, totuși,/ să nu-i scăpăm de sub braț…//(…)// important este că Dumnezeu/ și-a luat lumea în cap/ (de fapt, la subsuoară)/ și fuge acum/ hurducându-ne mai abitir/ ca niciodată,/ fără să se oprească,/ fără să se uite în urmă,/ sperând poate că-i va plesni splina/ și va muri,/ să le facă pe plac/ și-acelora ce iau de bune/ zisele lui Nietzsche.” (pp.93-94)

De altfel, Dumnezeu are importanța sa: cuvântul „Dumnezeu” este primul al cărții, dacă excludem prefața și titlul primului poem, „Din noroi”, care ne aduce aminte, la rândul său, de faptul că nuferii și frumusețea lor își au rădăcinile tot în mâl…

Încercarea de „revoluție” este (quasi) nietzscheană, dar accentul grav (umorul său este… serios, deși face și cu ochiul a zâmbet), consistent al cărții este unul erotic (pozitiv), doar unele poeme, totuși, tușând veșnicul război al sexelor care îl făcea pe Nietzsche, schopenhauerian, să declare „Femeia – o capcană a naturii.”; sau „Femeia în esenţa ei este şarpe, Eva – orice preoteasă ştie, orice rău vine în lume prin femeie.”; sau „Bătrâna: Te duci la femei? Nu uita biciul!” ș.a.m.d. Astfel, sunt mai multe sugestii, chiar în primul poem, amintit mai sus:

„Dumnezeu a căzut/ în noroi -/ a alunecat așa,/ dintr-o întâmplare.// Avea, probabil,/ o zi mai proastă atunci,/ poate ziua a 8-a,/ nu se știe precis.// Evrica! și-a zis și,/ puțintel nervos,/ a luat un pumn de mâl,/ l-a modelat în grabă/ și te-a făcut pe tine.// (…)// Ce-i drept,/ ai ieșit cam frumoasă,/ chiar și așa,/ plămădită din mâl,/ probabil că avea/ proprietăți terapeutice,/ oligominerale,/ zaharuri, hidrosulfuri,/ dar ce zace/ în adâncul tău,/ în străfundul glodului/ din care te-a făcut,/ nici Dumnezeu nu știe.// Ba, mai mult,/ curios să afle,/ l-a chemat chiar pe dracu/ (pe atunci, erau prieteni),/ dar stă și ăsta mirat,/ el, care le știe pe toate,/ să nu-ți afle el/ adâncimile înglodate/ și esența ta,/ femeie cu suflet de lut?!” (pp.10-11)

Rezultă și un anume prozaic (de la Pygmalion citire, sic!), Splendoarea fiind asigurată de imaginile uneori fotografice (de cărți poștale, pe care le mai trimite doar… Dumnezeu!), deloc retușate, chiar bărbătești fiind (poemul este „Bărbătească”, și de acolo pleacă și ideea copertei!):

„Dragostea trece prin vintre,/ este clar asta./ De parcă am avea acolo/ un far străvechi,/ prins între stâncile/ unei încețoșate insule./ Tu îl faci să se aprindă,/ oglinzile sale imense/ împing raza departe,/ departe,/ tocmai în creier,/ unde cei care se ocupă/ cu descifrarea mesajelor/ luminoase/ o traduc rapid/ și-i spun dragoste,/ ca să-i dea un nume./ Atracție ar fi prea simplu/ și, în plus,/ aia nu ține trei ani.” (p.20)

Nașterea Tragediei din spiritul muzicii devine naștere din spiritul fotografiei, gândim citind două poeme învecinate, „Vouă” (p.67) și „Tragedii” (p. 66):

„Veșnicia dragostei/ pe care v-am promis-o/ atunci, de demult,/ îmi zâmbește acum/ din fotografiile pe care/ tot insistam/ să vi le fac,/ iar voi tot refuzați,/ ascunse după o palmă întinsă/ în semn de protest.// Știam, știam de atunci.// Știam că doar/ asta vă va fi veșnicia,/ doar aceste priviri peste timp/ care mă fac/ să vă iubesc din nou/ doar de fiecare dată/ când vă revăd acolo,/ prinse între un a fost/ și poate va fi/ din nou.” („Vouă”)

„Invitat la festivalurile/ dionisiace,/ îți sfâșii jertfa/ de vie, o adori/ la început./ apoi te îmbeți,/ gâlgâindu-i nectarul,/ îți cânți fericirea,/ dar simți,/ ca prin vis,/ că noaptea se-ngână/ cu ziua/ și-auzi un Eschil:/ așteaptă puțin,/ lasă timpul să treacă/ și-ai să vezi/ cum toate dragostele/ se transformă în tragedii grecești.”

Uneori așa se întâmplă și cu Poezia, cu Poezia-Iubire, ca joc (de teatru) de oameni mari (cf. „Măsuri”, p.51), „Întrecere” („Mă întrec/ mereu/ cu amintirea ta…”. p.55), „provocare” („Și se mai spune/ că bărbații/ nu nasc!/ Uite minunea:/ cum te nasc/ eu pe tine…”, p.62), „Retragere”: „Mi-au ruginit armele/ lăsate la tine/ ani în urmă,/ când ai plecat/ cu prada de război./ Sub arcul tău de triumf/ stau și acum,/ prins în piatră,/ privind scenele de luptă/ sculptate de meșterii din Damasc./ Ce vremuri glorioase,/ ce apeducte săpaseși/ în inima mea:/ blestem și acum barbarii/ care te-au făcut să te retragi de aici,/ lăsându-mă fără paveze,/ fără arme/ și, mai ales,/ fără iubirea/ cu care-mi arai pământul.” (p.59)

Așadar, trubadur al efemerului (care poate ține trei ani), Adrian Zăinescu mai face un pas… literar- (-istoric, apropo de altă mare iubire a sa, muza Klio, care poate fi și ea insolentă, ca și altele, de la p.32, par exemple), cochetând și cu maeștrii (în cele ce urmează Cezar Ivănescu, care scria demult, în alt „Rod”: „!mă voi pierde: și port în gură limba amară:/ un infinit de trupuri/ albe/ mi-am amintit/ pe-al căror pântec am sperat să-mi așez/ tonul unui ideal de perfecțiune!”): „Frumusețea ta/ e ca zeama piersicii/ mușcată până aproape/ de sâmbure,/ ca să nu-ți spargi dinții.// E ca miezul de pepene roșu,/ când trosnește sub cuțitul/ ce-l dezghioacă/ și-și lasă sucul dulce și apos/ să-ți curgă pe coate,/ când muști din felia/ care-ți zâmbește// E ca floarea de soare/ când e pârguită/ și scoți din ea,/ una câte una,/ semințele moi și negre,/ să le mănânci miezul.// Și, deși te privesc de aproape,/ tot nu te văd/ sub formă de ființă,/ ci rod al soarelui/ de care nu pot să mă satur/ oricât aș încerca.” (p.36 „Rod”)

Yorick sui generis, poate declama:

„Atâtea iubiri/ au murit în inima mea,/ atâtea iubiri, Doamne,/ ca-ntr-un cimitir/ al eroilor neamului…”

Evaluare 

11-06-2021

Un joc enigmatic

Poeziile lui Adrian Zăinescu, din volumul Dincolo de orizonturi (Eikon, București, 2020), se focalizează asupra complexelor procese care conduc la conturarea atât de pasionantului fenomen al feminității. Este subliniat veritabilul șoc existențial petrecut odată cu prima întâlnire. În sufletul poetului persistă un fond glisant stăpânit de cea care fascinează și va fascina.



Pentru a experimenta această stare superioară sunt asumate chiar și suplicieri accentuate: „M-arunc în ghearele / iubirii tale/ ca dacii în sulițe,/ râzând/ în fața morții.” (OFRANDĂ). Nicio jertfă nu este prea mare. Uniunea cu femeia predestinată ține de un enigmatic joc al adâncimilor. Chiar și căutarea iubirii poate avea funcție terapeutică, nu de puține ori camuflată de Adrian Zăinescu într-o fină ironie. Arome florale însoțesc aceste deschideri sensibile, aici mesajele subliminale având o luminozitate pasionantă. Întrebările oglindesc o profunzime care uneori oglindește abisul: „Cine ești tu/ când ești/ și unde te duci/ când pleci?/ Cine ai fost/ când ai fost/ înainte de mine/ și unde vei pleca/ când te vei duce mai departe?/ N-ai vrea, mai bine,/ să stai,/ să nu mai fii tu,/ cea care ești/ și să nu ne mai pese/ cine am fost/ când am fost/ înainte de noi?” (CINE). Un ton ludic însoțește aproape fiecare dintre aceste povești lirice pătimașe. Între cei doi parteneri se petrec numeroase alchimizări. Rememorarea iubirilor avute generează concluzii surprinzătoare. Cromatica fericirii transpare câteodată printre nuanțe. Corpul și sufletul se profilează într-o lume a relativității. Îndrăgostirea vine cu mutații catalizatoare pentru verbul poetic. Prezenta carte a lui Adrian Zăinescu ar putea fi depozitara multor secrete ale sufletului îndrăgostit. Undeva, femeia iubită este „rod al soarelui”, ființă superioară. Inflamările au intensitate deosebită, „de devorare/ a partenerului iubit” (EXPRESIE). Câteodată, amintirile sunt însoțite de sugestive zăpezi evanescente. Numeroase prezențe feminine populează detaliile memoriei. Relaționarea cu acestea are întotdeauna ceva special: „Platoșe, zale,/ coifuri, redute,/ câini de luptă chiar,/ smoală încinsă,/ săgeți veninoase,/ ironii fine,/ nimic./ Fără niciun rezultat./ Femeile astea,/ dragele de ele,/ mi-au nimerit,/ întotdeauna,/ călcâiul ahilian …” (ȚINTĂ). Ca o particularitate, prezentele poezii de dragoste sunt acompaniate de ironie. Abundă jocurile îndrăgostite. Suntem locuitorii unui labirint al inimilor săgetate. Poetul pare mereu în căutarea cheilor adecvate pentru a descinde într-o zonă pasională. În acest fel asistăm la peregrinări asumate printre iluzii. Culori posesive cotropesc peisajul cărții lui Adrian Zăinescu, încadrabile unei paradigme a exuberanței. Din umbră se profilează portretul tăios al potențialei tragedii. Pe alocuri, ne sunt prezentate meditații asupra condiției umane. Se ivesc și călătorii pe tărâmuri exotice, cu patină inițiatică. Enigma face parte integrantă din prezentele desfășurări lirice: „Stingher,/ nu-mi găsesc locul/ nici pe pământ,/ nici în cer.// Nu știu/ de ce sunt aici, acum,/ de ce scriu./ Nu știu nici unde/ să mă duc/ să nu fiu.// Simt că/ lipsesc cuiva, undeva,/ dar sunt acum/ captiv aici,/ în inima ta.// De plec,/ voi fi poate uitat/ mai târziu,/ de nu,/ voi rămâne aici,/ tot așa de pustiu …” (POETICA). Interioritatea e de multe ori supusă răscolirilor, persistența poeziei fiind corelată de autor cu surprinzătoare accepțiuni testamentare: „Doar/ câteva litere/ pe o piatră,/ pe o cruce,/ pe ceva/ care să dăinuie/ mai mult decât ființa./ Câteva litere,/ câteva numere,/ câteva amintiri/ cuprinse în alți/ câțiva,/ atât cât vor mai fi/ și ei./ Și aceste/ rânduri,/ lăsate aici/ pentru cândva/ când/ voi fi/ doar câteva litere.” (TESTAMENT).





Scrie o recenzie

Dincolo de orizonturi

AUTOR: Adrian Zăinescu
ANUL APARIŢIEI: 2020
ISBN: 978-606-49-0405-8

NR. PAGINI: 110

FORMAT: 13x20

Scrie o recenzie