FORMAT: 14,5x20,5

Prefață de Antoaneta Ralian, postfață de Irina Petraș.

Cantitate
In stoc

”Andreea Nanu a avut curajul să scrie o carte frumoasă într-o epocă în care urâtul devine criteriu estetic. Iar prin acest curaj, mergând aproape sfidător împotriva curentului, Ziua cea mai albă
este o carte nu numai profundă, ci și modernă, în sensul în care modernitatea poate fi un fragment al perenității.” (Ana Blandiana)

”Autoarea este o estetă în maniera lui Gaston Bachelard, pasionată să distileze esențe tari din imagini cotidiene. Fiecare pagină devine un turnir al sinesteziilor îndrăznețe care nu frapează imaginația, ci o invită subtil să descopere miracolul, fragmentarul, portretul, detaliul fugitiv, senzația fragilă, adunând totul cu meticulozitatea colecționarului (care se lasă) fascinat de jocurile memoriei.”  (Antoaneta Ralian)

”Romanul Ziua cea mai albă este maiestuos, calm, dar plin de forță. Bun venit în literatură, Andreea Nanu!”  (Alex. Ștefănescu)

”Romanul Andreei Nanu vine din alte, binecuvântate vremuri narative, fiind o surpriză buimăcitoare în peisajul abraziv al prozei de azi. Sunt convins că lectura lui ar fi făcut deliciul Sburătorului lovinescian, că i-ar fi încântat pe Mihail Sebastian, Anton Holban, Henriette Yvonne Stahl sau Lucia Demetrius. Asta nu înseamnă nicidecum că ar fi defazat, ci doar ex-centric faţă de orizontul actual de aşteptare, atras, acesta, de viciu, erezie, dezabuzare, igrasie sufletească. Este un roman care are nevoie de cititori cu textură morală sănătoasă, croiţi pentru lirism, visare, paseism şi pasiuni culturale, crescuţi într-o lume aptă să priceapă că senzualitatea şi spiritul sunt una, ca muzica şi pictura. Şi mai presus de toate: să accepte că trecutul determină şi fertilizează necontenit prezentul, fie subtil, misterios, fie pătimaş, expansiv. Un roman din dragoste de inefabil.”  (Dan C. Mihăilescu)

9786067115109

Referințe specifice

Recenzii

Evaluare

04-01-2022

Ziua cea mai albă

Am regăsit în romanul "Ziua cea mai albă" frumusețea astăzi cumva pierdută, a unei lumi spre care tindem în mod natural, calm, în serile în care deziluziile și angoasele timpului prezent, haosul și febrilitatea căutărilor (de sens?) fără sens se diluează fin, eliberându-ne cât să mai putem sorbi un strop de „noi înșine”. Mult timp n-am crezut să mai descoper în literatura noastră așa o cheie – complexă, magică și, în mod neașteptat, la îndemână. O cheie literară și, în același timp, o cheie muzicală, care ne ajută să recreăm portativul vieții obișnuite, spațiul culorilor, al sunetelor – crescânde, apoi descrescânde –, al gândurilor, al sentimentelor ce uneori ne macină în tăcere, alteori ne locuiesc zgomotos, însuflețindu-ne, îmbogățindu-ne fără încetare. O cheie cu care pătrundem firesc într-un spațiu al naturaleții, al amintirilor, al conexiunilor imaginare (de ce nu?) cu „totul” (cu oamenii din trecut, cu copilul de altădată...) – un spațiu mobilat neîntrerupt prin cuvinte de-o frumusețe fără seamăn, ingenuă și caldă. În ciuda ancorării personajelor, locurilor, întâlnirilor sale pe tărâmuri deloc neaflate – călătorim timid de la București la Văleni ori, poate, la Sinaia –, aș asemăna romanul Andreei Nanu cu o pictură fantastică, pe care, oricât ai fixa-o cu privirea, nu reușești să o memorezi mecanic ori să-i epuizezi farmecul. Poveștile de viață se împletesc într-un dans infinit, încântător. Cititorul este astfel atras într-o lume sine initio, sine fine, pe care începe să o exploreze oarecum singur, nestingherit (căci autoarea noastră face povestea atât de curgătoare încât ei, Andreei Nanu, nici nu îi mai simțim prezența). Călătorim cu Anna, Maxim, Letiția, Dan, Lete (Le-te, ce frumos!), ajungem la un moment dat să ne pierdem în povestea lor pentru ca, la final, în mod cu totul și cu totul neașteptat, autoarea noastră să ne transforme din nou în spectatori, în spectatorii unui concert neanunțat de dinainte: „Danse macabre” (Saint-Saëns). Ideea singurătății, a incertitudinii intră în scenă... Intră în scenă trezind emoții puternice în fiecare dintre noi. Noi – cei care am vibrat cuminți de-a lungul romanului în acordurile alese cu grijă și măiestrie de autoarea noastră, deopotrivă compozitor și dirijor. Noi – cei care, la final, suntem invitați să ne reluăm locurile în propriile vieți, de-acum continuând – poate – a reflecta la locurile comune, la ceea ce ne leagă ineluctabil de personajele din carte (singurătatea, incertitudinea?), continuând a visa la frumusețea inefabilă a unei lumi ample. După încheierea primei părți a spectacolului, a Zilei celei mai albe, nu ne rămâne decât să exclamăm: Magnific!

Scrie o recenzie

Ziua cea mai albă

AUTOR: Andreea NANU