Horia Pătrașcu (15 mai 1938, Caransebeș – 16 februarie,
2016, București, cu numele real Horea Valeriu-Alexandru
Pătrașcu), a fost scriitor, ziarist, scenarist, critic de film.
Debutează cu schița Bogan, 1958, Revista „Ramuri”,
Craiova.
Volume de proză: Întunericul și profesoara de pian, Ed.
Tineretului, București, 1966; Reconstituirea, Ed. E.P.L.,
București, 1967; Petrecerea, Ed. Facla, Timișoara, 1982;
Cabana, Ed. Eminescu, București, 1983; Pentru un călător cu
trenul, Ed. Facla, Timișoara, 1986; Reconstituirea, (selecție de
proză a autorului), Ed. Albatros, București, 1996, Asfalt, Ed.
Albatros, București, 1998; Tancul, Ed. Alfa, București, 2003.
Reeditări și traduceri: Reconstituirea a fost inclusă în
volumul Arhipelag – proză scurtă contemporană, antologie
de Mircea Iorgulescu, Ed. Eminescu, 1981 și a fost tradusă și
publicată în Rusia, Cehoslovacia, Olanda.
Scenarii pentru filme artistice de lung metraj: „Căldura”,
1969, (după Întunericul și profesoara de pian), regia: Șerban
Creangă; „Reconstituirea”, 1970, (după Reconstituirea), regia:
Lucian Pintilie; „Așteptarea”, 1971, (după „Câmpia”, schiță
din volumul Întunericul și profesoara de pian); „Cumpăna”,
1979, (după Cabana), regia: Cristiana Nicolaie; „Cortul”, 1998,
(după Asfalt), regia: Bogdan-Cristian Drăgan; „Tancul”, 2003,
(după Tancul), regia: Andrei Enache.
Filme TV: „Porțile de Fier”, 1970, documentar – scenariu și
regie; „Muzeul satului”, 1971, documentar – scenariu și regie;
„Oamenii orașului meu”, 1972, documentar – scenariu și regie;
„A dispărut Cristina...!”, 1994, artistic – scenariu; „Bradul”,
1995, artistic – scenariu; „Supa de cartofi”, 1995, artistic –
scenariu, interpretare.
Cronici de film din 1969 până în 2005 în revistele „Cinema”,
„România liberă”, „Flacăra”, „Orizont”, „Baricada”.
Memrbu al juriului primului Festival de Film DAKINO,
1992 și al Concursului de scenarii al C.N.C., sesiunea de
toamnă, 2000.
Redactor Șef și editor al revistei de informare și documentare
cinematografică „Ecran-National-Screen”, C.N.C., 1994.